Het gebruik van artikelen in SnelStart 23

In dit artikel lees je alles over artikelen in SnelStart 23.

 

Wanneer je in SnelStart wilt beginnen met het maken van facturen, is het belangrijk dat een aantal onderdelen aanwezig zijn in je administratie voordat je kunt starten met factureren. Zonder het aanmaken van een artikel kun je niet factureren vanuit SnelStart.

De onderdelen die nodig zijn:

  • Artikelen
    Binnen SnelStart worden alle facturen gemaakt op basis van een artikel. Ook wanneer je geen producten verkoopt, maar bijvoorbeeld diensten of uren is het aanmaken van een artikel noodzakelijk. Elk artikel is gekoppeld aan een omzetgroep.
  • Artikelomzetgroep
    Zoals hierboven aangegeven moet je elk artikel koppelen aan een omzetgroep. Klik hier voor alle informatie over het aanmaken van omzetgroepen.
  • Grootboekrekeningen met juiste functie
    Als je de omzetgroep hebt aangemaakt, is het belangrijk dat hieraan een grootboekrekening wordt gekoppeld. Aan de grootboekrekeningen is een omzetfunctie gekoppeld ( voor omzet binnen Nederland zijn de functies 10, 11, 12, 13 te gebruiken). De functie van de grootboekrekening bepaalt uiteindelijke welke btw-tarief er wordt berekend ( hoog, laag of geen). Door de juiste functie te kiezen komt daardoor de omzet op de juiste plaats op de btw-aangifte. Klik hier voor alle informatie over verschillende functies van grootboekrekeningen.

1. Artikelinstellingen

De eerste stap is het doen van je artikelinstellingen. 

  1. Open je administratie en klik op Artikelen.
  2. Klik aan de rechterkant op de 3 puntjes en klik op Artikelinstellingen.
  3. In het scherm dat is geopend, kun je de instellingen doen van je artikelen zoals:
    Soort artikelcode (alleen cijfers of cijfers en letters)
    Verkoopprijs (inclusief of exclusief btw)
    Inkoopprijs (inclusief of exclusief btw)
    Decimalen in prijzen (standaard is dit 2 maar je kunt ook 3 of 4 decimalen kiezen)
    Decimalen in artikelaantallen (standaard is dit 2 maar je kunt ook 3 of 4 decimalen kiezen)
    Datum voorraadcontrole (dit is de datum vanaf wanneer SnelStart je voorraad moet gaan tellen).
  4. Als je dit allemaal hebt ingevuld dan kun je klikken op Opslaan.

2. Een artikel aanmaken

Voordat je kunt factureren moet je eerst het artikel aanmaken wat je wilt gaan verkopen. Als je verschillende artikelen wilt facturen, dan maak je voor elke artikel een aparte artikelcode aan. Dit doe je als volgt:

  1. Open je administratie. Klik bovenin op het tabblad Artikelen.

  2. Klik op de knop + Nieuw.

  3. Vul de volgende velden in: Omschrijving, Omzetgroep en Verkoopprijs, dit zijn verplichten velden. De omzetgroep bepaalt op welke omzetrekening de omzet wordt geboekt als je het artikel factureert. Lees hier meer over de omzetgroepen.

  4. De artikelcode wordt automatisch ingevuld. Je kunt dit (indien nodig) aanpassen.

  5. De optionele velden zijn: Leverancier, Eenheid, Inkoopprijs, Besteleenheid, Min. bestelaantal, Minimum voorraad en Gewenste voorraad.

  6. Klik rechtsboven op Opslaan.

Wil je meerdere artikelen aanmaken? Dan volg je de bovenstaande stappen nogmaals.

3. Een artikel wijzigen of archiveren

Soms kan het voorkomen dat je bijvoorbeeld de Omschrijving van het artikel wilt wijzigen. Ook kan je artikelen die je niet meer gebruikt en wilt archiveren.

Wijzigen doe je als volgt:

  1. Open je administratie. Klik bovenin op het tabblad Artikelen.
  2. Klik op het artikel wat je wilt wijzigen. Deze wordt nu geopend.
  3. Vul de wijziging in, bijvoorbeeld in het veld de Omschrijving.
  4. Klik op Opslaan. Het artikel is nu gewijzigd.

Archiveren doe je als volgt:

1. Open je administratie. Klik boven in op het tabblad Artikelen.

2. Achteraan op de regel van het artikel dat je wilt archiveren daar zie je 3 puntjes staan. Klik op de drie puntjes en kies voor Archiveren.

3. Je artikel is nu gearchiveerd.

4. Overzicht met alle artikelen

Als je je administratie opent en gaat naar Artikelen, dan kom je bij je lijst met artikelen.

In de lijst van artikelen staan verschillende kolommen zoals:

Artikelcode
Omschrijving
Type
Verkoopprijs
Omzetgroep

Door rechtsboven op de drie puntjes te klikken kun je kiezen voor verschillende opties:
Kies kolommen ( hiermee kun je kolommen toevoegen of verwijderen uit het artikeloverzicht)
Lay-out opslaan als standaard 
Herstel kolombreedte (als je de kolommen breder hebt gemaakt kun je door op deze optie te klikken teruggaan naar de oorspronkelijke kolombreedte)
Ververs data ( de lijst van artikelen wordt hiermee ververst)
Gearchiveerde artikelen ( hier staan je verwijderde artikelen, met historie)
Omzegroepen ( hier vind je alle omzetgroepen. Je kunt hier ook omzetgroepen toevoegen, wijzigen of verwijderen)
Artikelinstellingen ( alle instellingen van je artikelen bijv. verkoopprijs inclusief of exclusief btw)


5. Staffelkorting invoeren per artikel
Wil je werken met staffelkorting op dit artikel? Stel dit direct in. 
Staffelkorting pas je toe als klanten meer stuks van een bepaald artikel bestellen. Je geeft je klanten dan korting. Als je dit instelt berekend SnelStart de korting automatisch. 

  1. Klik op + Staffelkorting toevoegen.
  2. Je ziet een scherm waarin je de korting instelt.
  3. Vul in het veld Vanaf het aantal in vanaf wanneer de korting geldt.
  4. Vul de korting als bedrag in het veld verkoopprijs in of klik op Percentage als je een kortingspercentage wilt geven.
  5. Klik eventueel op + Nog een regel als je nog een korting wilt instellen.
  6. Klik bovenin op Opslaan.
  7. Optioneel: Als je nog een staffelkorting wilt toevoegen bij hetzelfde artikel dan kun je klikken op Nog een regel toevoegen en vervolgens de stappen 1 t/m 6 opnieuw doorlopen.

 

Was dit artikel nuttig?

Kcc-ja Kcc-nee