Starten met het maken van een factuur in versie 12

In SnelStart versie 12 is het vanaf het pakket inStap mogelijk om een factuur te maken.

Om in SnelStart een factuur te maken zijn een aantal dingen belangrijk. De klant waarvoor de factuur is moet zijn ingevoerd in de administratie. Daarnaast moet het artikel wat je wilt gaan factureren ook zijn ingevoerd. Een artikel koppel je aan een artikelomzetgroep en deze omzetgroep bepaalt op welke grootboekrekening de omzet wordt geboekt. De grootboekrekening heeft een functie en die functie bepaalt waar de omzet op wordt geboekt en wat er met de btw gebeurt. Het is dus belangrijk dat het artikel is gekoppeld aan de juiste artikelomzetgroep. Daarnaast moet er een verkoopsjabloon in de administratie staan.

In SnelStart Web is het vanaf het pakket inStap ook mogelijk om een factuur te maken.


Stap voor stap zullen we hierover in dit stappenplan uitleg over geven

Stap 1: klant aanmaken
Om een factuur te maken moet de klant zijn ingevoerd in de administratie.
Klant invoeren in versie 12

Stap 2: grootboekrekening aanmaken
Om een boeking juist te kunnen boeken moeten de juiste grootboekrekeningen in de administratie te staan.
Starten met grootboekrekeningen in versie 12

Stap 3: artikelomzetgroep aanmaken
Een artikel wordt gekoppeld aan een artikelomzetgroep. Het is dus belangrijk dat de juiste artikelomzetgroepen in de administratie staan. 
Artikelomzetgroep maken in versie 12

Stap 4: een grootboekrekening koppelen aan een artikelomzetgroep
Wanneer de juiste grootboekrekeningen en artikelomzetgroepen in de administratie staan dan is het mogelijk om de grootboekrekening te koppelen aan de artikelomzetgroep. 
Een grootboekrekening koppelen aan een artikelomzetgroep in versie 12

Stap 5: artikel aanmaken
Om een factuur te maken moet een artikel zijn ingevoerd.
Artikel invoeren in versie 12

Stap 6: het artikel dient te worden gekoppeld aan een artikelomzetgroep
Het ingevoerde artikel moet worden gekoppeld aan een artikelomzetgroep. Aan de artikelomzetgroep is een grootboekrekening gekoppeld waarop de omzet wordt geboekt. 
Een artikel koppelen aan een artikelomzetgroep in versie 12

Stap 7: verkoopsjabloon opmaken

Om een factuur/offerte of andere order te maken moet er een sjabloon in de administratie staan. In een nieuwe administratie staat er een standaard basis sjabloon in de administratie. Het is mogelijk om dit sjabloon aan te passen. 
Starten met verkoopsjablonen in versie 12

Stap 8: het rechtstreeks mailen van de factuur naar de klant
Het is mogelijk om een factuur rechtstreeks te mailen naar een klant. Stel dit eerst goed in voordat je een factuur gaat maken. 
Starten met mailen vanuit versie 12

Stap 9: het maken van een factuur
Als alle bovengenoemde stappen zijn gemaakt dan is het mogelijk om een factuur op te maken. 
Een factuur maken in versie 12

Overige artikelen
Een creditfactuur maken in versie 12
Een factuur en een creditfactuur tegen elkaar weg boeken in versie 12
Een factuur verwijderen in versie 12
Een factuur of order nogmaals afdrukken in versie 12
Een factuur maken zonder Btw in versie 12
Een factuur zonder Btw voor een klant in het buitenland
Een factuur wijzigen na wijzigen klantgegevens in versie 12
Een factuur wijzigen in versie 12
Een offerte, pakbon, werkbon of bevestiging omzetten tot factuur in versie 12