1. Overig
  2. Downloaden en installeren

Overstappen naar SnelStart 12

Werk je nog in een oude versie van SnelStart en heb je een lopend abonnement? Dan kun je overstappen naar SnelStart 12. Meer informatie vind je in dit artikel.


Voordat je overstapt naar SnelStart 12 moet je eerst de systeemeisen van SnelStart doornemen. 

1. Ondersteunende besturingssystemen

SnelStart ondersteunt Windows 8.1 en Windows 10. Er zijn twee mogelijkheden om SnelStart installeren. Meer informatie hierover lees je hier.

Na installatie kun je SnelStart opstarten. In SnelStart 12 dien je in te loggen met je SnelStartID, dit is je e-mailadres en wachtwoord. Het is mogelijk om SnelStart offline te gebruiken, maar dan dien je alsnog in te loggen bij het openen van de administratie. Meer informatie over het inloggen in SnelStart 12 vind je in deze link.

Maak altijd een kopie van je huidige administratiebestand(en) via de Windows Verkenner voordat je hem gaat openen en bijwerken in SnelStart 12.

Het is mogelijk om in SnelStart 12 verder te werken in je huidige administratiebestand. Wanneer je SnelStart 12 installeert op de computer waarop SnelStart 11 of ouder stond dan worden automatisch de 7 laatst geopende administraties in SnelStart 12 gezet. Pas na het openen van de administratie in SnelStart 12 is de database definitief overgezet. Deze is dan ook niet meer te openen in SnelStart 11 of ouder. Wanneer de administratie niet automatisch in SnelStart wordt gezet dan kun je het bestand zelf in de lijst zetten. Klik in SnelStart 12 op de knop Toevoegen → Bestaande administratie → selecteer het bestand en loop de stappen door.

Standaard is de administratie lokaal opgeslagen als deze is toegevoegd. Wil je de administratie online plaatsen? Klik dan hier.


2. Hoe zit het met meerdere gebruikers?

In SnelStart 12 is het in een lokale administratie niet mogelijk om met meerdere gebruikers tegelijk te werken. Dit is wel mogelijk in een administratie die op het netwerk staat of in een online administratie. Bovendien krijg je met gebruikersbeheer te maken om je medewerkers toegang te geven tot SnelStart en je administratie(s).
Gebruikers en rechten 

3. Het account eigendom maken

Open in dat geval SnelStart 12 en log in met je SnelStartID (beheerder). Voeg de administratie toe aan overzichtslijst in het venster Administratiebeheer, selecteer de administratie in de lijst en klik op Openen. Laat de administratie converteren* en bijwerken naar het nieuwe bestandsformaat van SnelStart 12.

*) Krijg je een foutmelding dat je niet gemachtigd bent, dan ben je niet ingelogd als beheerdergebruiker.

Nu de administratie is geconverteerd naar het nieuwe bestandsformaat van SnelStart 12 maak je de account eigenaar van de administratie. Hiermee stel je de beveiliging in en hebben alleen jij en eventuele extra gebruikers onder je account toegang tot de administratie. Selecteer de optie 'Ja, stel mijn account in als eigenaar van deze administratie' → Voltooien. Je administratie is nu bijgewerkt en eigendom van je account. Je kunt nu met SnelStart 12 verder werken in deze administratie.

4. Kaartenbakken

In SnelStart 12 is het niet mogelijk om kaartenbakken aan te maken. Als deze al in je administratie stonden dan kun je deze wel blijven onderhouden.