Een klant invoeren in SnelStart Web

Vanaf inStap kun je een klant toevoegen in SnelStart Web. Dit kun je op verschillende manieren doen. De uitleg hierover vind je in dit artikel.

 

1. Een klant invoeren via het klantenscherm

Ga links in het overzicht naar Relaties → Klanten. Kies voor Nieuw om een nieuwe klant toe te voegen. Vul de gegevens van de klant in en klik op Opslaan.

Btw-nummer controleren
Op de klantkaart onder het kopje bedrijfsgegevens kun je het btw-nummer van de klant invoeren. Hierop hebben wij een check mogelijkheid. De VIES check controleert het ingevoerde btw-nummer via een zoekmachine van de Europese Commissie, waar alle nationale databases van de EU bij aangesloten zijn. Hierdoor kun je altijd controleren of het btw-nummer juist is ingevoerd. Dit is o.a. belangrijk wanneer je factureert met btw verlegd.

Als het btw-nummer niet geldig is of de naam- en adresgegevens afwijken dan kun je hierover contact opnemen met je klant. Een ongeldige respons betekent dat er in de betrokken nationale database geen informatie kon worden gevonden over het betrokken btw-nummer, omdat:

  • Het btw-nummer niet bestaat, of;
  • Het btw-nummer niet geldig is voor transacties tussen verschillende EU-landen, of;
  • De registratie nog niet volledig is (in sommige EU-landen is een aparte inschrijving nodig voor transacties tussen verschillende EU-landen).

2. Een klant invoeren tijdens het maken van een factuur/offerte

Via Facturen → Nieuwe factuur kun je een nieuwe factuur maken. Tijdens het maken van een factuur moet in stap 1 de klant worden toegevoegd. Als de klant nog niet is ingevoerd klik dan op Nieuw om de klant toe te voegen.