Ik kan mijn netwerkadministratie niet online zetten, kopiëren of een back-up maken

Staat je administratie op een SQL-netwerk en is het niet mogelijk om een back up te maken, online te zetten, of te kopiëren dan kan dit verschillende oorzaken hebben.

Het is niet mogelijk om de administratie online te zetten

1. controleer of het wel mogelijk is om een back-up te maken 
a. Wanneer dit niet mogelijk is en er komt een melding naar voren waarin wordt gezegd dat er geen rechten zijn om te schrijven dan kan het zijn dat de netwerk administratie in een map op het netwerk staat opgeslagen waarin jij als gebruiker geen rechten hebt. 
b. Wanneer er geen foutmelding komt controleer dan in de map waar de netwerkadministratie staat of de administratie daar ook daadwerkelijk staat. 

Ik kan geen back-up maken
Dit kan worden veroorzaakt doordat er extra gebruikers op database niveau zijn aangebracht in de SQL Management Studio. Hoe je dit kunt achterhalen leggen wij in onderstaand stappenplan uit:

Let op

Voer onderstaand stappenplan uit in overleg met je systeembeheerder. Snelstart biedt hierbij geen ondersteuning.


Gebruikers op databaseniveau controleren

  1. Open de SQL Management Studio;
  2. Klik op de betreffende database;
  3. Open de database;
  4. Ga naar Security;
  5. Ga naar Users;
  6. Open de database;
  7. Bij Users mogen er vier Users staan. Dit zijn: dbo, guest, Information_schema en SYS
  8. Staat er een vijfde User dan zorgt dit er in de meeste gevallen voor dat er geen back-up of kopie van de administratie kan worden gemaakt.

Om te controleren of het probleem wordt veroorzaakt door de extra gebruiker kan je onderstaand stappenplan uitvoeren:

  1. Klik met je rechtermuisknop op de administratie (database);
  2. Ga naar Tasks;
  3. Open de database;
  4. Klik op Export Data Tier Application;
  5. Klik op Next;
  6. Vul bij Save to local disk een locatie in (bijvoorbeeld je bureaublad);
  7. Klik op Next;
  8. Klik op Finish;
  9. Vervolgens wordt er vanuit de Management Studio een back-up gemaakt. Lukt dit wel, dan ligt het probleem niet bij de extra gebruiker. Neem contact op met onze klantenservice, zodat wij je mogelijk verder kunnen helpen.

Let op

De extra gebruiker kan worden verwijderd. Soms is er bewust een extra gebruiker aangemaakt. Overleg altijd eerst met de persoon die de SQL Management Studio heeft ingericht voordat je de extra gebruiker verwijderd.