Online samenwerken (SamenOp) met je klant

Als je het pakket Accountant hebt, dan kun je samenwerken met je klant. Je kunt de klant zelf bij ons aanmelden en direct een administratie overdragen.

Als je het pakket Accountant hebt dan kun je online samenwerken met je klant. De klant krijgt een eigen SnelStart abonnement, en jij als accountantskantoor krijgt rechten in de administratie van de klant. Hierdoor kun je ten alle tijden in de administratie van je klant werken vanuit je eigen SnelStart overzicht. 

Vanuit SnelStart 12 kun jij als accountant de klant bij ons aanmelden. De klant krijgt dan zijn eigen SnelStart abonnement, en de eerste 30 dagen gratis! Tijdens het aanmelden kun je aangeven of je al een administratie van de klant hebt, of dat er een nieuwe administratie moet worden aangemaakt. Als je aangeeft dat je al een administratie hebt, dan wordt deze administratie overgedragen naar het abonnement van de klant. Jij krijgt dan automatisch de rechten hierin. Als je kiest voor nieuwe administratie, dan wordt er nieuwe administratie aangemaakt onder het abonnement van de klant. Hierin krijg jij ook automatisch rechten. Aan het krijgen van rechten zijn geen extra kosten verbonden. 

De klant heeft al een eigen SnelStart abonnement
Heeft je klant al een eigen SnelStart abonnement, dan hoef je de klant niet meer aan te melden. De klant hoeft jou dan alleen rechten te geven in zijn/haar administratie. Lees hier het stappenplan over rechten geven in SnelStart 12, of hier het stappenplan over rechten geven in SnelStart Web.

Heeft de klant zich aangemeld maar heb jij de administratie van de klant.
Dan kun je deze administratie via een gemakkelijke manier overdragen naar de klant. De klant wordt dan eigenaar van de administratie en kan jou daarna rechten geven. Lees hier hoe dit werkt. 

Het aanmelden voor online samenwerken is alleen mogelijk via SnelStart 12, niet via SnelStart Web.

1. Een nieuwe klant aanmelden via Online samenwerken

  1. Ga in SnelStart 12 naar het tabblad Administratie → Online samenwerken.

  2. Selecteer Nieuwe administratie als er een nieuwe administratie voor de klant moet worden aangemaakt, of selecteer Bestaande administratie als je al een administratie van de klant hebt. Let op: dat je deze administratie online hebt gezet. 

  3. Als je Nieuwe administratie hebt geselecteerd verschijnt er een veld waarin je de naam van de administratie kan zetten. Als je een bestaande administratie hebt geselecteerd verschijnt er een lijst met jouw administraties. Selecteer de betreffende administratie van de klant. Klik op Volgende.

  4. In dit scherm moeten de gegevens van de klant worden ingevuld. Controleer deze velden en vul de gegevens in. Het is belangrijk dat het e-mailadres van de klant goed wordt ingevuld. Dit wordt het e-mailadres waarmee de klant in SnelStart kan inloggen en ook waar de bevestigingsmail naar toe wordt gemaild. Klik op Volgende.

  5. Selecteer het abonnement wat de klant wilt hebben en geef aan naar wie de rekening moet gaan. Klik daarna op Voltooien.

  6. Er wordt nu een mail naar de klant gestuurd om de aanvraag te bevestigen. Ondertussen wordt de administratie online gezet onder het account van de accountant. De administratie krijgt de vermelding SamenOp in de naam. Pas nadat de klant de aanvraag heeft bevestigd wordt de administratie overgedragen naar het account van de klant. De klant wordt dan eigenaar en jij als accountant krijgt automatisch rechten in de administratie.

    De administratie krijgt dan in de kolom soort de vermelding online (cliënt). 

  7. Heb je meerdere administraties van deze klant en wil je deze ook overdragen naar het account van de klant, dan kan dit via Administratie overdragen. Lees hier hoe dit werkt.

Extra informatie over de mailbox 
Wil de ontvangende gebruiker hetzelfde e-mailadres van de mailbox instellen? Dan moet de mailbox voor het overdragen eerst worden gedeactiveerd. Na het overdragen kan hetzelfde mailadres pas na 30 dagen weer worden ingesteld. Meer informatie over de mailbox lees je hier

Heb je meerdere administraties die je wilt overdragen? Dit is mogelijk, je draagt dan wel telkens één administratie per keer over. 

Belangrijk! Maak de mailbox pas aan, nadat de klant de uitnodiging voor online samenwerken van de accountant heeft geaccepteerd. Als de accountant de mailbox al aanmaakt voordat de klant de uitnodiging voor online samenwerken heeft geaccepteerd, dan zal de mailbox niet gaan werken.

De status van de aanbieding
Wanneer je gaat naar het tabblad Administratie → Status aanbieding dan zie je daar al je Online samenwerking aanbiedingen en de status daarvan. Wil je een aanbieding annuleren dan kan dat door in dat overzicht de administratie te selecteren en te klikken op Annuleren. De aanbieding wordt dan geannuleerd. 

De klant moet de aanbieding binnen 21 dagen bevestigen anders zal de aanbieding automatisch worden geannuleerd. 


Wie betaalt de factuur? Of wat als de samenwerking stopt?

Tijdens het aanvraagproces geef je als accountant aan of jij betaalt, of dat de klant zelf betaalt.
Wil je deze betaalstatus later alsnog wijzigen?
Geef dit dan per mail aan ons door via administratie@snelstart.nl. Vermeld hierin je eigen relatienummer en het relatienummer van de klant (dit vind je terug door de administratie van de klant te openen en te gaan naar Instellingen. Onderaan de bedrijfsgegevens staat het relatienummer van de eigenaar van die administratie). Neem de klant ook mee in de CC. Hierdoor weten wij dat de klant hier ook van op de hoogte is. 

Let op:
Wanneer jij als accountant de aanbieding annuleert of de klant bevestigd niet op tijd dan wordt de aanbieding geannuleerd. De administratie staat dan nog wel online onder het account van de accountant. Voor een extra administratie online worden kosten gerekend. Gaat de aanvraag niet meer door dan is het ons advies om de administratie te kopiëren naar lokaal en daarna de online administratie te verwijderen. 

2. Stoppen met online samenwerken

Het kan voorkomen dat de online samenwerking stopt.
Als accountant kun je dan een back up van de administratie maken. Dit back-up bestand komt in jouw eigen SnelStart omgeving onder de knop Overzicht te staan. De administratie wordt automatisch vrijgegeven tijdens het maken van de back-up. Dit betekent dat je het back up bestand via back up terugzetten weer lokaal of online kan terugzetten in jouw lijst en altijd inzicht kan hebben in de administratie.

De samenwerking beëindigen door de accountant
De accountant kan de samenwerking ook beëindigen.
Open de administratie en ga naar het tabblad Rechten. Zet een vinkje bij Toegang blokkeren en klik op Opslaan. Het kan soms een paar minuten duren voordat de administratie niet meer zichtbaar is in de lijst. 

De samenwerking beëindigen door de klant
Als de samenwerking met je accountant stopt dan kun je de rechten weer uitzetten.
Ga weer naar het tabblad Rechten en verwijder hier het accountantskantoor.

Wanneer de klant zijn licentie heeft opgezegd dan wordt de online administratie van de klant na 90 dagen automatisch verwijderd uit zijn/haar lijst. Wanneer je als accountant op dat moment rechten had in de administratie wordt er automatisch een back up van de administratie gemaakt. Dit back up bestand komt in jouw SnelStart omgeving onder overzicht te staan.



Was dit artikel nuttig?

Kcc-ja Kcc-nee