De IB-aangifte (winstdeel) opmaken in SnelStart

Vanaf het pakket inKaart kun je voor een eenmanszaak zonder personeel de IB-aangifte (winstdeel) opmaken in SnelStart. In dit artikel lees je wat de voorwaarden zijn en hoe dit werkt.

Voor de aangifte inkomstenbelasting kun je binnen SnelStart Web gebruik maken van de Aangiftemodule Winstdeel Inkomstenbelasting van de Belastingdienst. Dit voorkomt dat je handmatig het winstdeel moet invullen tijdens je aangifte inkomstenbelasting.

De Belastingdienst en SnelStart hebben op deze manier de handen ineengeslagen om de IB-aangifte voor ondernemers te vereenvoudigen!

Voor wie is deze module ontwikkeld?
Deze module is alleen ontwikkeld voor zzp'ers zonder personeel. Bij de bedrijfsgegevens in je administratie moet bij bedrijfsvorm eenmanszaak zijn ingesteld. Daarnaast kan dit alleen voor online administraties. 

Waar moet de administratie aan voldoen?
Om deze aangifte te berekenen moet je administratie gekoppeld zijn aan het RGS (het Referentie Grootboek Schema). Dit is een standaard grootboekrekeningschema. Een boekouder/accountant die met SnelStart werkt kan jouw administratie koppelen aan het RGS. Geef hiervoor je boekhouder of accountant toegang tot je administratie. Meer informatie over het RGS lees je hier.

Er mag niet geboekt zijn op grootboekrekeningen die niet passen bij een zzp'er, zoals bijvoorbeeld personeelskosten. 

Hoe werkt het?
Als je administratie goed is ingericht dan kun je de aangifte berekenen. De aangifte wordt dan automatisch gevuld op basis van de gegevens die in je administratie staan en hiervoor van belang zijn. De aangifte kun je vervolgens downloaden vanuit SnelStart en uploaden bij de Belastingdienst. Nadat je deze aangifte hebt opgemaakt kun je het boekjaar afsluiten. Hier lees je hoe je dat kunt doen in SnelStart Web. 

Let op: Je kunt het aangiftewinstaandeel bestand alleen uploaden bij de Belastingdienst als je de linkt volgt uit de module vanuit SnelStart, en als er geen actieve aangifte open staat bij de Belastingdienst.

Wil je nog meer informatie lezen over deze module? Klik dan hier om naar onze overzichtspagina te gaan met de meest gestelde vragen. 

1. Het winstdeel van je IB-aangifte opmaken

Het is belangrijk dat het boekjaar nog niet is afgesloten. Is dit wel het geval dan dien je eerst de jaarafsluiting terug te draaien. Dit kun je doen in SnelStart Web of in SnelStart 12. Verwijder ook de btw-boeking en de resultaatboeking. Daarna kun je het winstdeel van je IB-aangifte opmaken.

Het aangifte winstaandeelbestand kan alleen worden opgemaakt in SnelStart Web. Voldoet je aangifte aan bovenstaande punten, maar kan hij alsnog niet worden opgemaakt? Onderaan dit stappenplan staan mogelijke oorzaken hiervan. 

  1. Ga naar onze website: www.snelstart.nl, en klik bovenin op Inloggen. Log in en open de betreffende administratie. 
  2. Klik links in het overzicht op Financieel en ga naar IB-aangifte (winstdeel).
  3. Allereerst zie je een startpagina waar wordt uitgelegd dat we de berekening niet opslaan. Klik nu op 'Winstdeel berekenen'
    - Het kan zijn dat je de melding krijgt dat je administratie niet is gekoppeld aan RGS. Lees onderaan in dit artikel meer over hoe je je administratie kunt koppelen aan RGS. 
    - Het kan zijn dat er een melding verschijnt over informatie die nog ontbreekt, aangevuld met een link naar de locatie waar je deze informatie kunt aanvullen
    - Het kan ook zijn dat er een melding verschijnt dat je administratie niet geschikt is voor deze module. Onderaan dit artikel lees je meer over de uitsluitingen van de Belastingdienst.
  4. Als je administratie voldoet dan kun je verder met het indienen van de aangifte. Je ziet dan staan dat de administratie gereed is.
  5. Vul nu je BSN-nummer in. Dit nummer heeft de Belastingdienst nodig om te verifiëren dat deze berekening van het winstdeel bij jouw inkomstenbelasting-aangifte hoort. Als SnelStart slaan we het BSN-nummer niet op, we verwerken het enkel voor deze automatische winstaangifte.
  6. Klik vervolgens op de button ‘Aangifte starten’.
  7. Je komt nu een in scherm van de Belastingdienst waar je nog vier stappen moet doorlopen. Deze stappen zijn al automatisch gevuld met gegevens/cijfers uit je administratie. Nadat je alle stappen hebt gecontroleerd kun je je aangifte downloaden. 
  8. Het gedownloade bestand (een .xml bestand) kun je vervolgens zelf indienen bij de Belastingdienst. Klik hiervoor op de link 'Ga naar de Belastingdienst'. 
    - Door via deze link je aangifte te starten, krijg je de mogelijkheid om het winstdeel te uploaden voor je IB-aangifte. Je kunt het aangiftewinstaandeel bestand alleen uploaden bij de Belastingdienst als je de linkt volgt uit de module vanuit SnelStart, en als er geen actieve aangifte open staat bij de Belastingdienst.
  9. Nadat je de aangifte hebt geüpload bij de Belastingdienst kun je je IB-aangifte afronden. Klik hiervoor in het oude tabblad op 'Afsluiten'. Je hebt dan de aangiftemodule van de Belastingdienst binnen SnelStart afgerond. 

Een aantal uitzonderingen:
De Belastingdienst heeft bepaald wanneer je wel of niet gebruik kunt maken van deze module. Zzp’ers kunnen voor het overgrote deel meedoen. Voor een aantal situaties is de aangiftemodule nog niet geschikt, hierbij enkele voorbeelden:

  • Een gebroken boekjaar

  • Een andere ondernemingsvorm dan Eenmanszaak

  • Een deel van de onderneming in het buitenland en/of buitenlandse bronbelasting

  • Agrariërs

  • Staking / doorschuiven onderneming

  • Waarderingsstelsel activa/passiva gewijzigd

  • Zeevaart

Ik kan de aangifte niet versturen. Waar kan dit doorkomen?

  • De administratie is niet RGS gekoppeld.
  • De privé opnamen en privé stortingen zijn niet uitgesplitst.
  • Er is geen omzet geboekt in het betreffende boekjaar.

  • Er is geboekt op grootboekrekeningen die niet passen bij een eenmanszaak, zoals bijvoorbeeld personeelskosten (Een valkuil hierbij kan zijn een studiekostenrekening die je voor jezelf gebruikt. Koppel dat op overige bedrijfskosten.

  • Het dagboek memoriaal heeft type winst en verlies in plaats van balans.

  • Het boekjaar is afgesloten waarbij de btw boeking en resultaatboeking zijn gemaakt. (draai de jaarafsluiting terug en verwijder de btw en resultaatboeking.

  • Een of meer balansrekeningen worden niet mee genomen in de RGS brugstaat waardoor de melding komt dat de balans niet 0 is.

Wat betekent deze melding en hoe los ik dit op?
Als je de aangifte wilt indienen wordt er gekeken naar de rekeningen die op de RGS brugstaat staan. Als je bovenstaande melding krijgt dan staan niet alle rekeningen van je balans op de RGS brugstaat. Hoe kun je ontdekken welke rekeningen dit zijn?

Download de RGS brugstaat uit je administratie. In dit artikel lees je hoe je dit kunt doen. Sla de brugstaat op en open deze in je kladblok. Open daarna de administratie in SnelStart Web en ga naar de balans van het jaar waarover je de aangifte wilt indienen. Daar zie je alle balansrekeningen staan. Deze rekeningen moeten ook in de brugstaat staan. Om te controleren welke rekeningen er niet in de brugstaat staan moet je ze allemaal controleren. 

Ga weer naar je brugstaat en controleer daar per rekening of deze erin staat. Zie je op je balans bijvoorbeeld de rekening 1670 staan dan zoek je in de brugstaat via Ctrl+ F op 1670. Zo kun je alle rekeningen nalopen om te controleren of ze erin staan. 

De rekening of rekeningen die er niet in staan moet je opnieuw koppelen bij RGS. Ga in de administratie naar het RGS schema toe en koppel daar die rekeningen opnieuw zodat ze wel in de RGS brugstaat moeten komen. Alle rekeningen die RGS gekoppeld zijn zouden namelijk in de RGS brugstaat moeten komen. In dit artikel lees je meer over het koppelen aan het RGS. 

  

 

Was dit artikel nuttig?

Kcc-ja Kcc-nee