1. Bank
  2. Automatische bankkoppelingen

De ABN-AMRO bankkoppeling

Vanaf inKaart kun je een bankkoppeling aanvragen voor je zakelijke rekening bij de ABN-Amro. In dit artikel lees je hoe dit werkt.

Als je een bankkoppeling hebt dan worden de bij- en afschrijvingen van je zakelijke bankrekening automatisch in je administratie gezet. 

De bankkoppeling kan worden aangevraagd voor lokale en online administraties vanaf het pakket inKaart of vanaf boek 2 (oud pakket).

Heb je het pakket inOrde of inStap en heeft je accountant rechten in je administratie?
Dan kan de bankkoppeling alleen worden aangevraagd samen met je accountant.
Lees hier hoe dit werkt. 

Je kunt geen bankkoppeling aanvragen voor een deposito, g-rekening of spaarrekening.

1. De bankkoppeling aanvragen

De bankkoppeling kan vanaf de website van de ABN-Amro worden aangevraagd, maar de laatste stap is het actief zetten van de koppeling in SnelStart 12.
Werk je dus in SnelStart Web en wil je de koppeling aanvragen dan moet je eenmalig toegang hebben tot SnelStart 12. Het actief zetten van de koppeling (de laatste stap) kan tot 5 werkdagen duren. De koppeling kan dus niet gelijk na het aanvragen actief worden gezet. 

  1. Ga in SnelStart 12 naar Boekhouden → Bankrekeningen en selecteer de rekening waarvoor je een koppeling wilt aanvragen.
  2. Klik op de link Vraag voor deze bankrekening een directe bankkoppeling aan. Je wordt dan automatisch doorverwezen naar de site van de ABN Amro. Je wordt dan automatisch doorverwezen naar de home pagina voor zakelijke klanten van de ABN Amro. Je hoeft hier nog niet in te loggen. 
  3. Klik bovenin op Producten → Betalen & Sparen en ga onder het kopje Direct naar, naar Boekhoudkoppeling. Klik op Direct aanvragen en log in je internetbankieren omgeving in.
  4. Selecteer het bedrijf waarvoor je de koppeling wilt aanvragen en vul het aanvraagformulier in. Let op: in het veld contract- of administratienummer boekhouding moet een e-mailadres worden ingevuld. Dit is het primaire (hoofd) e-mailadres waarmee je ook inlogt in SnelStart. Ga akkoord met de aanvraag.
  5. Na het aanvragen van de koppeling kan het tot ongeveer 5 werkdagen duren voordat de bankkoppeling op actief komt te staan. Het actief zetten moet je zelf doen in SnelStart 12, bij het ingestelde bankrekeningnummer. Je moet dan in SnelStart 12 inloggen met de inloggegevens van het account dat de koppeling aanvraagt. Hier verschijnt een pop up dat er een bankkoppeling is gevonden. Nadat je deze pop up hebt weg geklikt staat de koppeling op actief.
  6. Staat de administratie online? Lees dan in hoofdstuk 2 hoe je instelt dat de mutaties automatisch in de nacht worden ingelezen. Hierdoor staan de mutaties ook in de administratie als de accountant de administratie opent (of de klant) in SnelStart Web. Als je dat niet instelt komen de mutaties alleen binnen als de gebruiker, die de koppeling heeft aangevraagd,  inlogt in SnelStart 12. Je kan dit pas instellen nadat de koppeling actief is. Dat kan maximaal 5 werkdagen duren (zie punt 5 hierboven).

De bankkoppeling is niet actief na 5 werkdagen
Staat de koppeling na 5 werkdagen nog niet op actief. Neem dan contact op met de bank.
Dit kan op telefoonnummer 088 - 226 26 26.

De bankkoppeling opheffen
De bankkoppeling kan worden opgeheven in SnelStart 12. Ga naar het ingestelde bankrekeningnummer toe. Onder de bankrekeninggegevens staat een link om de bankkoppeling op te heffen. Let op: opzeggingen van de bankkoppeling worden één keer per maand verwerkt.
Dit gebeurt altijd op de laatste dag van de maand. Dus stel dat je op de 15e van de maand de bankkoppeling opzegt, dan zal dit pas op de laatste dag van die maand worden verwerkt. 

2. Instellen wanneer de mutaties binnenkomen

Standaard worden de mutaties ingelezen op het moment dat de administratie wordt geopend in SnelStart 12, en er is ingelogd met het e-mailadres waarmee de koppeling is aangevraagd.
Staat je administratie online? Dan kun je instellen dat de mutaties in de nacht in de administratie worden gezet. Zo kunnen de accountant of een extra gebruiker ook direct de mutaties zien en worden de mutaties ook in SnelStart Web ingelezen. Hoe je dit instelt lees je hieronder.

Let op: Dit moet worden ingesteld door het account dat de koppeling heeft aangevraagd. Let er dus op dat je met die inloggegevens inlogt in SnelStart.

  1. Log in SnelStart 12 in en open de administratie.
  2. Ga naar het tabblad Boekhouden → Bankrekeningen.
  3. Selecteer het bankrekeningnummer en klik op de link Beheer uw bankkoppeling (deze staat onder de rekeninggegevens).
  4. Je wordt doorverwezen naar een pagina van SnelStart. Log hier in met de inloggegevens van het account dat de koppeling heeft aangevraagd.
  5. Ga naar de regel met het betreffende bankrekeningnummer. Klik op het kruisje achter de tekst "Geen online administratie gekozen" en selecteer hier de juiste online administratie.
  6. Na het kiezen van de administratie worden de instellingen opgeslagen. De mutaties zullen voortaan in de nacht worden ingelezen. Deze instelling hoef je dus maar eenmalig te doen. 

Heb je geen toegang tot SnelStart 12?
Werk je alleen in SnelStart Web en heb je geen toegang tot SnelStart 12? Dan kom je via deze link ook op de beheerpagina van je bankkoppeling om bovenstaande in te stellen.  

Staat je administratie lokaal?
Dan kun je instellen bij welke extra gebruikers de mutaties mogen worden ingelezen. Dit stel je in bij Beheer uw bankkoppeling in SnelStart 12.  

3. Extra informatie over het inlezen van de bankmutaties

Nadat de koppeling op actief is gezet worden de bankmutaties de eerstvolgende werkdag ingelezen. Hieronder zie je een overzicht van de dagen waarop de ABN mutaties doorstuurt en wanneer ze worden ingelezen in SnelStart. 
4635645

En hieronder een overzicht m.b.t. de feestdagen
0



Meer weten over dit onderwerp?
Klik hier om terug te gaan naar alles over bank, of lees hier de veelgestelde vragen.

Was dit artikel nuttig?

Kcc-ja Kcc-nee