1. Bank
  2. Automatische bankkoppelingen

De Knab bankkoppeling

Vanaf inKaart kun je een bankkoppeling maken met je zakelijke rekening bij de Knab. In dit artikel lees je hoe dit werkt.

Als je een bankkoppeling hebt dan worden de bij- en afschrijvingen van je zakelijke bankrekening automatisch in je administratie gezet. 

De bankkoppeling kan worden aangevraagd voor lokale en online administraties vanaf het pakket inKaart of vanaf boek 2 (oud pakket). 

Heb je het pakket inOrde of inStap en heeft je accountant rechten in je administratie? Dan kan de bankkoppeling alleen worden aangevraagd samen met je accountant. Lees hier hoe dit werkt. 

Heb je ook een zakelijke spaarrekening bij de Knab? Dan kun je hiervoor ook een bankkoppeling aanvragen. Je moet dan eerst het spaarrekeningnummer via een workaround in je administratie zetten. Dat geldt ook voor het handmatig inlezen van deze afschriften. In dit artikel lees je hoe je dit kunt doen.

De Knab brengt kosten in rekening voor het gebruik van de koppeling. Neem voor vragen hierover contact op met de bank.

1. De bankkoppeling aanvragen

De bankkoppeling wordt aangevraagd vanaf de website van de Knab, maar de laatste stap is het actief zetten in SnelStart 12. Werk je dus in SnelStart Web, dan moet je toegang hebben tot SnelStart 12 om de koppeling actief te zetten. Dit kan binnen 5 minuten na aanvraag worden gedaan.

  1. Stel eerst het bankrekeningnummer in, in je administratie. Ga daarna naar de website van de Knab en log in. 
  2. Klik in het menu op Boekhoudkoppeling.
  3. Ga naar de optie 'Maak een boekhoudkoppeling' en selecteer de rekeningen die je wilt koppelen aan je administratie in SnelStart.
  4. Kies het boekhoudpakket SnelStart en klik op Open SnelStart.
    SF000002303_afbeelding_008
  5. Je wordt nu doorgeleid naar de inlogpagina van SnelStart Web. Hier moet je inloggen met je SnelStart inloggegevens.
    SF000002303_afbeelding_003
  6. Controleer de gegevens en klik op Bevestigen.
    SF000002303_afbeelding_011
  7. Je gaat nu weer terug naar de website van de Knab. Vervolgens bevestig je de aanvraag in je Knab app.
  8. Binnen 5 minuten ontvang je bericht van de Knab dat de koppeling gereed is. Daarna moet de koppeling nog geactiveerd worden in SnelStart 12. Dat is de laatste stap die gedaan moet worden. Log hiervoor in in SnelStart 12. Let op: Je moet hiervoor ingelogd zijn in SnelStart 12 met de inloggegevens van het account dat de koppeling aanvraagt.
  9. Ga in SnelStart 12 naar je bankrekeningnummer (tabblad Boekhouden → Bankrekeningen). Hier verschijnt een pop up dat er een koppeling is gevonden. Nadat je dit hebt opgeslagen is de koppeling actief. De mutaties zullen vanaf de eerstvolgende werkdag worden ingelezen, maar let op: de mutaties van de Knab worden vaak pas aan het einde van de dag, begin van de avond ingelezen. 
  10. Staat de administratie online? Lees dan in hoofdstuk 2 hoe je instelt dat de mutaties automatisch in de nacht worden ingelezen. Hierdoor staan de mutaties ook in de administratie als de accountant de administratie opent (of de klant) in SnelStart Web. Als je dat niet instelt komen de mutaties alleen binnen als de gebruiker, die de koppeling heeft aangevraagd,  inlogt in SnelStart 12.

De bankkoppeling opheffen
De bankkoppeling kan alleen worden opgeheven op de site van de bank.
Let op: dit verwerkingsproces duurt minimaal 24 uur. Wil je de koppeling dus opheffen en weer opnieuw aanvragen doe dit dan weer na 24 uur. 

2. Instellen wanneer de mutaties binnenkomen

Standaard worden de mutaties ingelezen op het moment dat de administratie wordt geopend in SnelStart 12, en er is ingelogd met het e-mailadres waarmee de koppeling is aangevraagd.
Staat je administratie online? Dan kun je instellen dat de mutaties in de nacht in de administratie worden gezet. Zo kan de accountant of een extra gebruiker ook direct de mutaties zien en worden de mutaties ook in SnelStart Web ingelezen. Hoe je dit instelt lees je hieronder.

Let op: Dit moet worden ingesteld door het account dat de koppeling heeft aangevraagd. Let er dus op dat je met die inloggegevens inlogt in SnelStart.

  1. Log in SnelStart 12 in en open de administratie.
  2. Ga naar het tabblad Boekhouden → Bankrekeningen.
  3. Selecteer het bankrekeningnummer en klik op de link Beheer uw bankkoppeling (deze staat onder de rekeninggegevens).
  4. Je wordt doorverwezen naar een pagina van SnelStart. Log hier in met de inloggegevens van het account dat de koppeling heeft aangevraagd.
  5. Ga naar de regel met het betreffende bankrekeningnummer. Klik op het kruisje achter de tekst "Geen online administratie gekozen" en selecteer hier de juiste online administratie.
  6. Na het kiezen van de administratie worden de instellingen opgeslagen. De mutaties zullen voortaan in de nacht worden ingelezen. Deze instelling hoef je dus maar eenmalig te doen. 

Heb je geen toegang tot SnelStart 12?
Werk je alleen in SnelStart Web en heb je geen toegang tot SnelStart 12? Dan kom je via deze link ook op de beheerpagina van je bankkoppeling om bovenstaande in te stellen.  

Staat je administratie lokaal?
Dan kun je instellen bij welke extra gebruikers de mutaties mogen worden ingelezen. Dit stel je in bij Beheer uw bankkoppeling in SnelStart 12.  

3. Extra informatie over het inlezen van de bankmutaties

Nadat de koppeling op actief is gezet worden de bankmutaties de eerstvolgende werkdag ingelezen. Hieronder zie je een overzicht van de dagen waarop de bank de mutaties doorstuurt en wanneer ze worden ingelezen in SnelStart.

De mutaties van de Knab worden vaak pas aan het einde van de dag, begin van de avond ingelezen. 


4635645

En hieronder een overzicht m.b.t. de feestdagen
0



Meer weten over dit onderwerp?
Klik hier om terug te gaan naar alles over bank, of lees hier de veelgestelde vragen.


Was dit artikel nuttig?

Kcc-ja Kcc-nee