Een administratie online zetten en een administratie kopiëren in SnelStart 12

In SnelStart 12 kun je een administratie online zetten. Ook kun je een administratie kopiëren naar een lokale administratie, netwerkadministratie of online administratie. In dit artikel lees je daar alles over.

 

1. Een administratie online zetten

Staat je administratie lokaal of in een netwerk? Dan kun je deze administratie online zetten. Als je administratie online staat dan kun je ook in SnelStart Web werken. Daarnaast kun je in de SnelStart app werken.

Vanaf het pakket inStap kun je een administratie online zetten. Heb je het pakket inOrde dan staat de administratie standaard online.

Bij elk SnelStart abonnement is één online administratie inbegrepen. Wil je meerdere administraties online zetten? Dan betaal je €3,- per online administratie, per maand. Dit zijn verbruikskosten

De administratie online zetten
Voordat je de administratie online gaat zetten is het volgende belangrijk: Werkte je met je accountant samen via een periode uitwisselingen? Zorg er dan eerst voor dat het laatste .ssa bestand van je accountant is geïmporteerd. Je kunt geen periode uitwisselingsbestanden importeren in een online administratie.

In SnelStart Web is het niet mogelijk om een administratie online te zetten.

Belangrijk om te weten 
Er zijn verschillende manieren om een administratie online te zetten. De snelste manier is via de knop Online zetten (zoals hieronder wordt beschreven). Als je een grote administratie hebt dan geven wij de tip om de administratie op een andere manier online te zetten. Maak dan eerst een back-up van je administratie via de knop Back-up maken. Zet daarna deze back-up bestand terug via de knop Back-up terugzetten. Kies direct om de administratie online terug te zetten. Door het maken en terugzetten van een back-up wordt de administratie kleiner. Dit kan helpen om een grote administratie sneller online te zetten.

We kunnen niet precies zeggen hoelang het duurt voordat een administratie online staat. Dit is wisselend. Soms is dit binnen een paar minuten klaar, en bij een andere administratie kan dit wel twee uur duren. Dat is afhankelijke van de grootte, de snelheid van de computer etc. 

Heb je een grote administratie en wil je deze opschonen? Lees dan dit artikel door voor de mogelijkheden. 

De administratie online zetten via de knop Online zetten

  1. Ga naar het tabblad Administratie → Administraties. Selecteert de administratie die je online wilt zetten en klik op de knop Online zetten.

    SF000001856_afbeelding_004
  2. De administratie wordt nu gekopieerd naar online, dit kan even duren.
    De lokale of netwerkadministratie wordt uit de lijst verwijderd, maar blijft wel bewaard in de map waarin hij staat opgeslagen op de computer met in de bestandsnaam de toevoeging - verplaatst naar online.

Als je de online administratie wilt kopiëren naar een lokale administratie ( naar lokale map op je computer). Dan kun je dit doen via de volgende stappen:

Ga naar tabblad Administratie → Administraties → selecteer de online administratie en klik op de knop Kopiëren. Klik op Volgende en selecteer de optie Lokale administratie. Klik op Volgende en klik op Bladeren om de locatie aan te geven waarin je de lokale administratie wilt opslaan. Pas de naam van de administratie aan en klik op Volgende. Klik op Voltooien.

Als je de online administratie hebt gekopieerd naar een lokale administratie (lokale map op je computer) dan kun je de online administratie het beste verwijderen. Zodat er ook geen kosten meer in rekening worden gebracht voor de online administratie.

2. De rechten in een online administratie

Het kan zijn dat je werkt met extra gebruikers of dat bepaalde rechten al stonden ingesteld in de lokale of netwerk administratie. Lees hieronder per gebruiker wat de gevolgen zij na het online zetten van de administratie:

Hoofdgebruiker: Het hoofdmailadres van het account heeft altijd toegang tot de online administratie. 
Extra gebruiker met beheerdersrechten: Heeft toegang tot de administratie als deze gebruiker dit ook in de lokale of netwerk administratie had. 
Extra gebruiker met standaardrechten: De toegang wordt voor deze gebruiker wordt geblokkeerd. Mag deze gebruiker wel in de administratie? Open de administratie en ga naar het tabblad Administratie → Rechten. Selecteer de gebruiker en haal het vinkje bij toegang blokkeren weg. 
Externe gebruikers en accountants: De toegang voor deze gebruikers wordt ook geblokkeerd. Om deze gebruiker weer opnieuw toegang te geven ga je naar het tabblad Administratie → Rechten. Selecteer de gebruiker en haal het vinkje bij toegang blokkeren weg.

SF000001856_afbeelding_003


Mijn accountant rechten geven
Nadat een administratie online is gezet kan een accountant die ook met SnelStart werkt kosteloos rechten krijgen. Hierdoor heeft de accountant altijd inzicht in jouw administratie.
Klik hier voor een stappenplan over het rechten geven aan de accountant.

Je kunt de accountant ook rechten in je online administratie via SnelStart Web

3. Een administratie kopiëren 

In dit voorbeeld gebruiken we de online administratie om te kopiëren.
Maar je kunt bijvoorbeeld ook je lokale administratie of netwerkadministratie kopiëren, in dat geval kies je één van deze beide opties, bij het selecteren van de administratie.

Online administratie kopiëren naar nieuwe online administratie
Ga naar het tabblad Administratie -> Administraties → selecteer de online administratie en klik op de knop Kopiëren. Klik op Volgende en selecteer de optie Online administratie. Klik op Volgende, pas de administratienaam aan en klik op Volgende. Klik op Voltooien.

Online administratie kopiëren naar nieuwe lokale administratie
Ga naar tabblad Administratie → Administraties → selecteer de online administratie en klik op de knop Kopiëren. Klik op Volgende en selecteer de optie Lokale administratie. Klik op Volgende en klik op Bladeren om de locatie aan te geven waarin je de lokale administratie wilt opslaan. Pas de naam van je administratie aan en klik op Volgende. Klik op Voltooien.

Online administratie kopiëren naar een nieuwe netwerkadministratie

Ga naar het tabblad Administratie →  Administraties → selecteer de online administratie en klik op de knop Kopiëren. Klik op Volgende → selecteer de optie Netwerkadministratie en kies daarna in de keuzelijst de juiste SQL-servernaam. Kies de gewenste inlogwijze en klik op Volgende. De gebruiker moet vooraf zijn aangemaakt op de server. Kies je voor Windows-authenticatie, dan maak je contact via je Windows inloggegevens. Kies je voor SQL-authenticatie, vul dan gebruikersnaam en wachtwoord in voor je server. Vul in het veld Administratienaam de naam van je administratie, controleer daarna de instellingen en klik op Volgende. Klik op Voltooien.

In SnelStart Web is het niet mogelijk om een administratie te kopiëren.

  • De hoofdgebruiker kan de administratie altijd kopiëren.
  • Een extra gebruiker onder het account met de rol Beheerder kan dit ook altijd.
  • Een extra gebruiker met de rol Standaard dient hiervoor aparte rechten te krijgen.
  • Een accountant die rechten heeft gekregen in je administratie kan de administratie niet kopiëren, maar zij kunnen wel een back-up maken.
  • Als je de online administratie hebt gekopieerd naar een nieuwe administratie en je gaat de online administratie niet meer gebruiken dan kun je deze het beste verwijderen. Pas als de online administratie is verwijderd, dan worden er ook geen kosten meer in rekening gebracht. Hoe je een administratie kunt verwijderen vind je hier.

 

 

Was dit artikel nuttig?

Kcc-ja Kcc-nee