Gebruikers en rechten

Gebruikers- en rechtenbeheer in SnelStart 12 (1)

Omschrijving

Met de invoering van SnelStart 12, de online administratie en het Online Licentiemodel, heeft er een grote verandering plaatsgevonden in het gebruikers- en rechtenbeheer van SnelStart. Als enkele gebruiker zult u hiervan nauwelijks iets merken. Heeft u een licentie voor meerdere werkplekken of werkt u met meerdere gebruikers, dan zult u hier wel bewust mee te maken krijgen.

Waarom is het nieuwe gebruikersbeheer ingevoerd

Reden hiervan is de beveiliging van uw gegevens. Vanaf SnelStart 12 kunt u uw administratie online beheren en dat vraagt een goede beveiliging. U wilt immers niet dat onbevoegden inzage krijgen in uw gegevens. Een bijkomend voordeel is dat u uw offline administraties ook beter beveiligt.

Algemene wijzigingen

Hieronder nemen we eerst de algemene zaken door die gelden voor alle gebruikers van SnelStart 12, ongeacht het pakket of het aantal licenties en/of gebruikers.

Uitleg

Één account per licentie

Een ondernemer* die werkt of gaat werken met SnelStart, heeft of krijgt een account bij SnelStart. Met dit account beschikt de ondernemer over een bepaald pakket. Dit is één van de pakketten uit de SnelStart in-reeks of een pakket dat is samengesteld uit losse Boek- en Nota-modules.
Behalve het pakket vallen ook alle gebruikers en administratie(s) onder de account.
*) Ondernemer, penningmeester van een vereniging, particuliere gebruiker, eigenaar van een administratiekantoor etc.

Per account één hoofdgebruiker

Elke account heeft één hoofdgebruiker. Dit is de ondernemer en die is de eigenaar van de account is. De hoofdgebruiker kan altijd alle handelingen verrichten die met zijn SnelStart-pakket mogelijk zijn

Het SnelStartID

De hoofdgebruiker heeft een SnelStartID. Dit bestaat uit het e-mailadres dat hij heeft opgegeven bij de aankoop van het pakket of bij het afsluiten van het abonnement en een wachtwoord dat hij zelf heeft bedacht. Het SnelStartID wordt gebruikt om:

  • In te loggen op Mijn SnelStart om het installatieprogramma te downloaden, bedrijfsgegevens te wijzigen of voor een pakketuitbreiding;
  • In te loggen in het SnelStart-programma (vanaf SnelStart 12) om het te activeren en o.a. de btw-aangifte te kunnen versturen;

Administratie(s) eigendom van account

Elke nieuwe administratie, zowel offline als online, die wordt aangemaakt met SnelStart 12 wordt automatisch eigendom van de account.
Bestaande administraties uit oudere versies (t/m versie 11.25) kunnen door de hoofdgebruiker eigendom van de account gemaakt worden.

De gebruiker onder de account kan dus alleen administraties openen waarvan de account eigenaar is of als er nog geen eigenaar is ingesteld*.

*) Een administratie waarbij geen eigenaar is ingesteld is een bestaande administratie die nog niet eerder in SnelStart 12 is geopend of een administratie die al wel in SnelStart 12 is geopend, maar waarbij het eigendom is overgedragen.

Gerelateerde onderwerpen

Gebruikers- en rechtenbeheer vanaf SnelStart 12.3 (deel 2)